ניהול תקציב עסק

למעשה כל עסק נולד בכדי לייצר כסף. אף אחד אינו פותח עסק סתם כי משעמם לו. אך משום מה עסקים רבים אשר נפתחים בתרועה רמה, מתחילים מהר מאוד לשקוע מבלי שתהיה לזה באמת סיבה נראית לעין. על פניו נראה כי העסק מצליח מאוד ועל כן הוא מתרחב, משקיע בעוד מחלקות ואולי אפילו פותח עוד סניפים, אך בניגוד להצלחה המסחררת ומעגל הלקוחות המתרחב – העסק נקלע לקשיי תזרים והוא מסתבך בחובות עד כדי כך שהוא מגיע בסופו של דבר לקריסה או למצב של פשיטת רגל. אז למה זה בעצם קורה? כאן טמונה הבעיה. אין התנהלות תקציבית נכונה! כאשר העסק אינו עובד בצורה מסודרת מהבחינה התקציבית – הרי שסיכוייו ליפול מהר מאוד הם גדולים.

ניהול תקציב של העסק – מה זה בעצם כולל?

הניהול התקציבי מפקח על מגוון של תחומי פעילות שונים. זה כולל ניהול עובדים, ניהול תקציבי המזומנים, ניהול שיווק, ניהול תמחיר והמחרה, ניהול הון חוזר ועוד.

למעשה לא ממש משנה אם זה עסק גדול או קטן, ניהול נכון של התקציב זהו בעצם ה GPS של העסק שלנו. הוא זה שמכוון אותנו, הוא זה שבודק עבורנו כי אנחנו צועדים בדרך הנכונה ושאיננו סוטים מהמסלול ומהיעדים הנכונים לנו. הוא גם בודק עבורנו כי בחרנו את הדרך הכי טובה והכי נכונה בכדי לכבוש את היעדים שלנו.

איך זה עובד בשטח?

ניהול נכון של התקציב בעסק כולל למעשה שלושה שלבים חשובים.

  • שלב התכנון – לפני הכול יש לבנות ולתכנן את בניית התקציב באופן הנכון. במהלך בניית התכנית אנחנו למעשה בוחנים את תכנית העבודה שלנו מהבחינה המעשית. מלבד זאת אנחנו בודקים כי מדובר ביעדי ביצוע אפשריים וקובעים את היעדים הללו על פי תקופות מוגדות מראש.
  • שלב המעקב – השלב השני זהו שלב המעקב. בו אנחנו למעשה בוחנים את הביצועים שלנו ועוקבים אחר התהליכים תוך כדי השוואה לתכנית המקורית שלנו כאשר אנחנו בודקים האם אכן הצלחנו לעמוד ביעדים שלנו. אם ישנן סטיות חדות מידי – ברור שנצטרך להגיב על יד שינוי מהלכים או בדיקה מחודשת של כל התכנית העסקית שלנו.
  • שלב ההתאמה – בשלב זה נעשה עדכון של התקציב, בהתאם לשינויים ולתובנות המתקבלות מהניהול של העסק בפועל.